niedziela, 27 sierpnia 2023

[155] Motyle: Z miernikowcami za pan brat

 
Oprócz gąsienic, których szukam w celu dłuższej obserwacji, na co dzień zwracam też uwagę na spotykane dorosłe owady. Staram się być uważna na spacerach, a gdy do pokoju wpada ciekawa ćma, łapię ją i przed wyniesieniem na dwór próbuję zrobić jej zdjęcie. Niestety, nagminnie zapominam o identyfikowaniu zaobserwowanych motyli - jakoś zawsze brakuje czasu, a później samo wylatuje mi to z głowy. 

W zeszłym tygodniu sporo czasu musiałam spędzić w samotności, więc postanowiłam zająć się oznaczeniem motyli ze zdjęć. Chciałabym wstawić tutaj przynajmniej część z nich. A ponieważ ostatni raz przysiadłam nad tym dwa lub trzy lata temu, zdjęć nazbierało się naprawdę dużo. Oprócz strony Lepidoptera Mundi korzystałam z aplikacji Seek od iNaturalist, poleconej mi przez GreenU. Apka może i nie jest niezawodna - nie wszystkie motyle potrafi rozpoznać - ale pomogła mi z kilkoma gatunkami o mniej charakterystycznych wzorach na skrzydłach.
 
Na pierwszy ogień pójdą ćmy z rodziny miernikowcowatych (Geometridae). Spotykam je zdecydowanie najczęściej i nic w tym dziwnego, bo do miernikowcowatych należy kilkanaście tysięcy gatunków, w tym ponad czterysta żyjących w Polsce. 😀
 
 
Abraxas grossulariata - Plamiec agreściak 
Dzisiejsze zestawienie rozpoczyna ćma, która moim zdaniem należy do najpiękniejszych w Polsce - plamiec agreściak. Zaobserwowałam ją 13 lipca, na pierwszym w tym roku spacerze na plażę. Odpoczywała na liściu jednego z krzewów i najwyraźniej nie przeszkadzało jej, że bardzo rzuca się w oczy.



Lomaspilis marginata - Plamiec nabuczak
Zaobserwowany w ubiegłoroczne wakacje, 25 lipca 2022 roku. Wleciał przez okno do Nory.



Abraxas sylvata - Plamiec leśniak 
Zaobserwowany 14 czerwca w Najbliższym Lesie, w drodze nad zalew. Tego motyla spotykam na spacerach po okolicy przynajmniej raz w roku.



Chiasmia clathrata - Witalnik nostrzak
Gdy byłam na wakacjach nad morzem, kilkakrotnie wleciał do mojego pokoju - zarówno w lipcu, jak i w sierpniu. Co ciekawe, wyczytałam, że w Internecie utrwalił się błąd w zapisie polskiej nazwy tego gatunku i występuje on nawet na Lepidoptera Mundi ("naostrzak" zamiast "nostrzak").




Peribatodes rhomboidaria - Przylepek kruszyniak
Zaobserwowałam go w tym roku dwa razy: 14 czerwca i 17 sierpnia. Za pierwszym razem w środku dnia na własnym podwórku, gdy odpoczywał na balustradzie schodów prowadzących do domu. Za drugim razem światło zwabiło go do Nory.
Z rozpoznaniem tego motyla miałam spory kłopot. Pomogła dopiero aplikacja Seek.


 
Mesoleuca albicillata - Paśnik maliniak 
Kolejna bardzo charakterystyczna ćma z rodziny miernikowcowatych. Zdjęcie zrobiłam 9 sierpnia 2020 roku w swoim domu.



Geometra papilionaria - Miernik zieleniak
Zdjęcie pochodzi z sierpnia 2019 roku, ale jak dotąd nie pojawiło się na blogu. Według Lepidoptera Mundi, zieleniak żywi się sokiem z opadłych owoców i ze skaleczonych drzew. 



Plagodis pulveraria - Nakreślik iwiniak
Zaobserwowany 17 czerwca 2021 roku w mojej miejscowości. Wleciał do domu.



Timandra comae - Walgina rdestniak
Motyl, którego spotykam stosunkowo często. Zdjęcie zrobiłam 18 lipca 2021 roku i jest na nim samica. 
W tym roku zaobserwowałam podczas wakacji nad morzem, 12 sierpnia, samca z pięknymi pierzastymi czułkami, ale zdjęcie wyszło poruszone.
 
 

Idaea seriata - Krocznik rzędzik
Nieduży, delikatny motyl, który przypomina mi... dalmatyńczyka. Zaobserwowany 3 lipca roku na spacerze po mojej miejscowości. 



Idaea muricata - Krocznik zorzak
Zaobserwowany 14 lipca 2022 roku. Ten gatunek również zaliczam do swojego prywatnego rankingu najpiękniejszych polskich ciem. Gdyby nie postrzępione brzegi skrzydeł, trudno byłoby mi uwierzyć, że to bliski krewny krocznika rzędzika. Są jak ogień i woda!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz